Czym są kwasy omega 3? Aby napełnić organizm kwasami omega-3 wystarczy dwa razy w tygodniu jeść tłuste ryby morskie – śledzie, makrele, łososie, sardynki. To wystarczy, aby uzyskać pożądaną dawkę kwasów tłuszczowych. Kwasy omega-3 znajdują się również w wodorostach i siemieniu lnianym. Zawiera ALA, który jest nieprawidłowy, ale z niego stworzyliśmy inne jego typy. Jest to nienasycony kwas tłuszczowy niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, dlatego lekarze zalecają przyjmowanie go w formie suplementu.

Czym są kwasy omega 3?

Dziś każdy zainteresowany zdrowym stylem życia słyszał o wielonienasyconych kwasach tłuszczowych Omega-3. Kwasy omega-3 znajdują się w błonach wszystkich komórek w ciele. Bez tych substancji organizm nie byłby w stanie syntetyzować innych niezbędnych substancji, prostaglandyn. Prostaglandyny, podobnie jak hormony, są normalnie syntetyzowane przez cały czas i są niezbędne do regulacji ciśnienia krwi i temperatury ciała, utrzymania prawidłowej wrażliwości włókien nerwowych, uczestniczenia w skurczu mięśni i wielu innych procesach fizjologicznych.

Choć kwasy omega-3 nie są panaceum na wszystkie dolegliwości, mogą mieć pozytywny wpływ na organizm od urodzenia do starości, co potwierdzają badania naukowe wykazujące korzyści zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Dla wielu osób olej rybi i kwasy tłuszczowe omega-3 są synonimami, ale to nie do końca prawda. Jednym ze składników oleju rybiego są kwasy omega-3. Jego źródłem są również wszystkie oleje roślinne, chociaż najbogatszym źródłem jest olej rybny.

Kwasy omega-3 obejmują trzy niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe:

  • Kwas alfa-linolenowy omega (ALA). Źródła naturalne: olej rzepakowy, olej lniany, olej z orzechów włoskich, soja, ciemnozielone warzywa liściaste.
  • Kwas Omega-eikozapentaenowy (EPA). Występuje w rybach i olejach rybnych żyjących w zimnych wodach borealnych.
  • Kwas dokozaheksaenowy Omega (DHA). Występuje w dużych ilościach w owocach morza i rybach morskich, olejach roślinnych i algach.

oraz:

  • EPA Kwas eikozapentaenowy to związek organiczny będący podstawą do produkcji DHA. Kwas ten wpływa na przekazywanie wiadomości zawartych we włóknach nerwowych.
  • Kwas dokozaheksaenowy DHA – Poprawia pracę mózgu i układu krążenia.
  • Kwas alfa-linolenowy ALA – Nie jest syntetyzowany w naszym organizmie, dlatego należy zwracać uwagę na jego przyjmowanie do pokarmu. Najlepszym źródłem tego kwasu są oleje tłoczone na zimno: lniany i rzepakowy.

Korzyści zdrowotne kwasów tłuszczowych Omega 3

Najbardziej badane są korzyści zdrowotne długołańcuchowych DHA i EPA. Te kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne dla ludzi, ponieważ nie są syntetyzowane w organizmie i muszą być dostarczane w pożywieniu codziennie i przez cały rok. Jednak nasz organizm potrafi wytwarzać długołańcuchowe EPA i DHA z krótkołańcuchowego ALA z wydajnością tylko około 5% u mężczyzn i nieco wyższą wydajnością u kobiet, ale wymaga to pewnych warunków.

Dlatego EPA i DHA bezpośrednio z pożywienia gromadzą się najskuteczniej w tkankach człowieka. Fakt, że kwasy omega-3 są niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu, pomaga mózgowi sprawniej funkcjonować, tworzenie i pełny rozwój tkanki mózgowej oraz stymuluje rozwój intelektualny dzieci. Poprawia strukturę układu kostnego i pomaga poprawić stan zdrowia wielu ostrych i przewlekłych schorzeń (oskrzelowo-płucnych, sercowo-naczyniowych itp.). Jak widać kwasy tłuszczowe omega 3 odgrywają niezwykle ważną rolę w życiu naszego organizmu i mogą być polecane w diecie diabetyków.

Jakie są korzyści z przyjmowania kwasów omega-3?

Wykazano, że kwasy omega-3 biorą udział w regulacji prawidłowego ciśnienia krwi. Może obniżać poziom trójglicerydów i cholesterolu LDL we krwi. Spowalnia rozwój miażdżycy. Może zmniejszyć ryzyko zawału serca i udaru mózgu.
W czasie ciąży kwasy EPA i DHA biorą udział w prawidłowym rozwoju siatkówki i mózgu dziecka, zmniejszając ryzyko przedwczesnego porodu i zwiększając optymalną wagę dziecka. Co ciekawe, siatkówka dziecka jest w pełni rozwinięta przed urodzeniem, podczas gdy mózg dziecka rozwija się przez dwa lata po urodzeniu. Maluchy, których dieta zawiera wystarczającą ilość EPA i DHA, będą miały lepsze funkcje językowe, motoryczne i poznawcze.

Kwasy omega 3
Kwasy omega 3

Naukowcy postawili hipotezę, że zwiększenie spożycia kwasów omega-3 w żywności lub suplementach diety może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka poprzez działanie przeciwzapalne i hamowanie czynników wzrostu komórek. Dowody z wielu badań pokazują, że wyższe dawki kwasów omega-3 wiążą się z niższym ryzykiem raka piersi. Ponadto raporty medyczne wskazują, że zwiększone spożycie ryb i kwasów tłuszczowych omega-3 wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem raka okrężnicy. Inne badania obserwacyjne wykorzystujące dane żywieniowe sugerują, że spożywanie większej ilości ryb i/lub kwasów tłuszczowych omega-3 może zmniejszyć ryzyko raka prostaty.

Kwasy tłuszczowe omega-3 zmniejszają stany zapalne stawów, w tym kręgosłupa i pomagają w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów. Hamując stany zapalne w przewodzie pokarmowym, Omega-3 jest doskonałym lekiem przeciwwrzodowym.
Naukowcy wzbudzili uzasadnione nadzieje, że kwasy tłuszczowe omega-3, zwłaszcza EPA i DHA, mogą zmniejszać ryzyko suchego oka i zmniejszać jego objawy poprzez działanie przeciwzapalne. Oprócz sztucznych łez i innych leków wiele osób przyjmuje suplementy kwasów omega-3.