Branża reklamowa jest to obecnie bardzo potężna machina. Wszystkie firmy zarówno duże, jak i małe, muszą obecnie prowadzić różnego rodzaju działania reklamowe po to, aby móc zdobyć oraz utrzymać klientów. Dotyczy to zarówno firm, które dopiero wchodzą na rynek, jak i tych, które mają już na nim ugruntowaną pozycję. Nawet giganci w branży spożywczej czy elektronicznej, bez których nie wyobrażamy sobie naszej rzeczywistości, muszą inwestować i inwestują bardzo duże środki tylko po to, aby utrzymać się na czołowych miejscach. Reklama jest to bardzo złożony temat. Form reklamy jest również bardzo dużo. Niektóre z nich są lepsze, inne gorsze. Jedne znajdują zastosowanie w przypadku firm dużych, a inne znajdują zastosowanie w przypadku firm mniejszych. Są również takie reklamy, które ogólnie rzecz biorąc, są uznawane za dość wątpliwie etycznie.

Etyka w reklamie

Niektórzy mogliby powiedzieć, że w reklamie wszystkie chwyty są dozwolone. Ostatecznie rzecz biorąc, to nie reklama dokonuje zakupów tylko ludzie, a ludzie są jednostkami myślącym i oraz indywidualnymi. Ostatecznie nikt nikogo do kupowania pewnych rzeczy nie przymusza. Jak się jednak okazuje, są takie formy reklamy, które mają znamiona wywierania presji i zmuszania ludzi, do dokonywania zakupów rzeczy, które są im niepotrzebne. Główną kategorią takich reklam są reklamy nierzeczowe. Czym tak właściwie jest reklama nierzeczowa?

Czym jest reklama nierzeczowa?

reklama-świetlna-SzczecinProdukcja reklam nierzeczowych była swego czasu prawdziwą plagą. Wynika to przede wszystkim z tego faktu, że reklama ta potrafi być naprawdę dość skuteczna. Jednak jak się okazuje, jest to reklama, która działa na szkodę klienta. Reklama nierzeczowa jest to taka reklama, która skupia się na przykład na drugorzędnych cechach produktu, bądź odwołuje się do emocji ludzkich. Również za reklamę nierzeczową, uważa się reklamy, które są skierowane bezpośrednio do dzieci lub młodzieży. Takie reklamy w szczególności są zakazane w wielu krajach, ponieważ dzieci są bardzo podatne na sugestie oraz manipulacje.

Do grupy reklam nierzeczowych możemy również zaliczyć takie reklamy, które opierają się na stereotypach, różnicach rasowych czy religijnych, na seksizmie i innych negatywnych zjawiskach. Tego typu reklamy najczęściej są zakazane bądź nawet jeżeli pojawiają się w przestrzeni publicznej, natychmiast są zdejmowane z anteny, czy z danej strony internetowej. Reklama nierzeczowa jest tak skuteczna, ponieważ bardzo często odwołuje się do naszych podstawowych emocji czy instynktów. Pod jej wpływem człowiek często nie jest w stanie racjonalnie podjąć decyzji w kwestiach zakupowych i bardzo często kupuje rzeczy, jak wspomniano niepotrzebnie. Jest to proceder bardzo wątpliwy etycznie i bardzo często jest na granicy prawa.

Zobacz również:

Gdzie może występować reklama nierzeczowa?

Reklama nierzeczowa może przybrać tak naprawdę dowolną formę. Może być to billboard reklamowy, mogą być to kasetony reklamowe, może być to reklama wizualna w telewizji bądź w Internecie. Nie ma różnicy większej pomiędzy tym, czy reklama nierzeczowa będzie w formie plakatu, czy spotu reklamowego, jej intencja zawsze jest taka sama, czyli zamiar oszukania klienta. Reklama nierzeczowa jest w zasadzie przeciwieństwem tego, czym powinna być dobra reklama. Dobra reklama powinna się przede wszystkim skupiać na tych cechach produktu, które sprawiają, że faktycznie warto kupić produkt. Dzięki dobrej reklamie klient ma możliwość poznać przynajmniej teoretycznie produkt oraz móc porównać go z produktami, jakie oferuje konkurencja. Ponieważ reklama nierzeczowa nie gwarantuje żadnej z tych rzeczy, niektórzy znawcy reklamy oraz marketingu postulują, aby w ogóle reklamy nierzeczowej nie nazywać reklamą, ponieważ według ich opinii reklama ma za zadanie reklamować, ale jednocześnie informować o danych właściwościach. Reklama nierzeczowa nie robi żadnej z tych rzeczy.

Czy mamy prawo domagać się zwrotu pieniędzy, jeżeli kupimy produkt pod wpływem reklamy nierzeczowej?

Bardzo często zdarza się tak, że kupujemy jakiś produkt, a później okazuje się, że jest dla nas on w zasadzie bezużyteczny, a co za tym idzie bezwartościowy. Oczywiście bezwartościowy nie oznacza, że kupiliśmy go za 0 zł. Bardzo często mogliśmy na taki produkt wydać sporo pieniędzy. Często można zastanawiać się, czy można dochodzić zwrotu kosztów, jeżeli zakup taki został przez nas dokonany, pod wpływem reklamy, która okazała się nierzeczowa. Oczywiście trzeba tutaj wspomnieć jedną istotną sprawę, że aby móc domagać się zwrotu pieniędzy wnioskując, że kupiliśmy produkt pod wpływem reklamy nierzeczowej, musimy udowodnić, że reklama, którą oglądaliśmy, faktycznie była nierzeczowa, a cała sytuacja jest zawiniona ze strony producenta i twórcy reklamy, a nie że jest to nasz błąd zakupowy. Obecnie ludzie dość często kupują rzeczy, których finalnie nie potrzebują, dlatego dobrze byłoby, aby byli świadomi tego, że czasem mogą być zmanipulowani, co nie zmienia faktu, że częściej jest to raczej zakup po prostu niedostatecznie przemyślany.